Dünyalarımızı büyütmek için çalışıyoruz…
Resimli Çocuk Kitapları Sempozyumu
Resimli Çocuk Kitapları Sempozyumu

Okuma Kültürü Derneği, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM) ve Finlandiya Büyükelçiliği iş birliği ile “Resimli Çocuk Kitapları Sempozyumu: Yazarken-Çizerken-Okurken”, atölye çalışmaları ve “Resimli Çocuk Kitaplarından İllüstrasyonlar Sergisi: İlk Adım” 4-28 Kasım 2022 tarihleri arasında Ankara’da gerçekleştirildi.
Resimli çocuk kitaplarının üretim sürecini, sanatçıların çizme serüvenini ve okuyucuların illüstrasyonlarla nasıl bir etkileşim içinde olduklarını tartışmak ve bu alanda Türkiye’den ve Finlandiya’dan örnekler üzerinden birlikte düşünmek için illüstratörler, tasarımcılar, çocuk kitapları yazarları, çizerleri, anaokulu öğretmenleri, kütüphaneciler, ebeveynler, eğitimciler, ilgili alan uzmanları, akademisyenler ile çocuk kitapları sevenler ve okuma dostlarıyla buluştuk.
Avrupa Toplulukları Araştırma ve Uygulama Merkezi (ATAUM) Konferans Salonu’nu tümüyle dolduran katılımcılarla 0-6 yaş resimli çocuk kitapları yazma, çizme, birlikte okuma süreçlerini, tanıma, anlama, analiz etme, inceleme ve değerlendirme temel becerilerimizi geliştirme amacımıza ulaştık.
4-14 Kasım 2022 tarihleri arasında gerçekleşmesi planlanan sergimiz talep üzerine 28 Kasım 2022 tarihine kadar uzatıldı. Sergimiz ilerleyen tarihlerde okullarda çocuklarla buluşmaya devam edecek.
Sempozyum web sayfası için tıklayınız.

OKUYAY Platformu
İştirakçiliği
OKUYAY Platformu İştirakçiliği

Derneğimiz Türkiye’de okuma kültürünü yaygınlaştırmak üzere kurulan OKUYAY İştirakçisi oldu.
http://okuyayplatformu.com
Genel Amacı Avrupa’daki ve Türkiye’deki iyi örnekleri derlemek, teşvik etmek ve Türkiye’de Sivil Toplum Kuruluşları , aktivisleri ve gönüllüleri okuma kültürünün gelişmesi için desteklemek olan OKUYAY Platformu, T.C. Dışişleri Bakanlığı Sivil Toplum Sektörü Ortaklıklar ve Ağlar Hibe Programı kapsamında alınan hibeyle 24 aylık sürede 2018-2020 yılları arasında Türkiye Yayıncılar Birliği tarafından gerçekleştirildi.
Ortaklar; Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV), Türk Kütüphaneciler Derneği (TKD) , Kadıköy Belediyesi, Kingston Üniversitesi, Birleşik Krallık
İştirakler; Stiftung Lesen, Almanya, Okuma Kültürü Derneği
Proje, süresi içerisinde başarıyla tamamlandı. Derneğimiz, iştirakçı olarak projenin pek çok aşamasına katkı sağladı.
Ayrıntılı bilgi için tıklayınız..

OKUMA KÜLTÜRÜNÜ YAYGINLAŞTIRMA PROJESİ ve OKUMA KÜLTÜRÜ DERNEĞİ
Derneğimiz Türkiye’de okuma kültürünü yaygınlaştırmak üzere kurulan OKUYAY İştirakçisi oldu
Genel Amacı Avrupa’daki ve Türkiye’deki iyi örnekleri derlemek, teşvik etmek ve Türkiye’de STK’ları, aktivistleri ve gönüllüleri okuma kültürünün gelişmesi için desteklemek olan OKUYAY Platformu, T.C. Dışişleri Bakanlığı Sivil Toplum Sektörü Ortaklıklar ve Ağlar Hibe Programı kapsamında alınan hibeyle 24 aylık sürede 2018-2020 yılları arasında Türkiye Yayıncılar Birliği tarafından gerçekleştirildi.
Amaçları
- Okuma kültürünü yaygınlaştırmak amacıyla çalışan STK’ları, aktivistleri ve gönüllülerin kapasitelerini geliştirmek ve kendi çevrelerinde yarattıkları değişimi güçlendirmek,
- Okuma kültürünün yaygınlaşması için uygulanan iyi örnekleri geliştirmek ve Türkiye çapında yaygınlaştırmak
- STK’ları okuma kültürü ile ilgili politikaların geliştirmesine katılmaları ve karar alma mekanizmalarına aktif rol almaları için desteklemek
- Projede gerçekleştirilen tüm çalışmaları iletişim araçları, sosyal medya, Platformun web sayfası üzerinden duyurmak tüm STK’lara duyurmak,
- Okuma kültürü konusunda yazılı dokümanları bulunduran bir kütüphane oluşturmak,
- Uzmanlarla konferanslar, toplantılar düzenleyerek bilgi paylaşmak
Ortaklar
- Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV)
- Türk Kütüphaneciler Derneği (TKD)
- Kadıköy Belediyesi
- Kingston Üniversitesi, Birleşik Krallık
İştirakler
- Stiftung Lesen, Almanya
- Okuma Kültürü Derneği
Hedef Gruplar
- Sivil Toplum Kuruluşları
- Okuma kültürünün ve kitaplara erişimin yaygınlaştırılması alanında çalışan organize, aktif bireyler
- İlgili kamu kuruluşları
- İlgili bakanlıklar ve genel müdürlükler
Nihai Yararlanıcılar
- 0-6 ve 7-18 yaş grubu çocuklar
- Yetişkinler
- Ebeveynler
- Öğretmenler
- Yayıncı paydaşlar
- Halk kütüphaneleri, özel kütüphaneler
- Mesleki kuruluşlar
Gerçekleştirilen Etkinlikler
- Türkiye Okuma Kültürü Araştırması 2019; Okuma Kültürü Haritalama Çalışması 2019; Bağımsız Kitabevi Araştırma Raporu 2019 hazırlandı, paylaşıldı.
- OKUYAY iletişim ağı kuruldu; Platformun web sayfası (okuyayplatformu.com), yazısı basın ve sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen çalışmalar paylaşıldı.
- Veri tabanından seçilen 50 STK ve 50 aktiviste kapasite eğitimleri verildi.
- TÜYAP İzmir Fuarı’na, Kadıköy Çevre Festivali’ne, Kadıköy Çizgi ve Sahaf Festivali’ne ve TÜYAP İstanbul Kitap Fuarı’na katılındı; konuşmalar yapıldı.
- Avrupa ülkelerine ( Birleşik Krallık, Almanya ), alanda çalışan kişi ve kurumlarla tanışmak üzere inceleme gezileri düzenlendi; çeşitli toplantılara katılındı.
- İstanbul’da OKUYAY Buluşmaları ile 15 farklı oturumda okuma kültürü alanında paydaşlar bir araya getirildi. OKUYAY Konuşmaları ile 10 farklı oturum düzenlendi.
- OKUYAY Danışma Kurulları oluşturuldu. Çocuk, K-12, Yetişkin olmak üzere yaş gruplarına göre üç danışma kurulu olarak çalışmalar yürütüldü. Alan uzmanları yaş gruplarına göre okuma kültürü ile ilgili sorunları ve çözüm önerilerini belirledi. Çıkan sonuçlar doğrultusunda yapılabilecek yasa ve yönetmelik çalışmaları için tavsiye kararı oluşturuldu.
- Araştırma sonuçlarına göre Ankara, İstanbul, Samsun ve Adana’da ebeveynleri, öğretmenleri, kamu kuruluşlarını, kütüphaneleri ve sivil toplum üyelerini ve diğer paydaşları buluşturacak paylaşım toplantıları yapıldı. Adana’da Süper Okurlar, Ankara’da Kütüphane şehri Ankara ve Kütüphane Şehri Konya, İstanbul’da İstanbul’u Okuyorum ve Sıradışı Meydan Okumalar adlı pilot hibe projeleri gerçekleştirildi.
- Türkiye genelinde Sesli Okuma günü yapıldı.
- Okuma kültürünü geliştirmek alanında çalışan akademisyen, uzman ve eğitimcilerin katıldığı OKUYAY Eğitim Modülü hazırlandı, çevrimiçi paylaşıldı.
- “OKUYAY Platformu ve Okuma Kültürünü Yaygınlaştırma Kılavuzu” hazırlandı, 10 000 adet basıldı ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşıldı.
OKUYAY Platformu tarafından gerçekleştirilen etkinlikler çerçevesinde derneğimiz:
- OKUYAY Danışma Kurulları’ndan Çocuk Danışma Kurulunda derneğimiz üyesi Nur Otaran görev yaptı. “K-12 Yaş grubunda okuma kültürünü oluşturmak ve yaygınlaştırmak için yapılması gerekenler” konusunda derneğin görüşleri yazılı olarak OKUYAY’la paylaşıldı.
- OKUYAY iletişim ağının oluşumunda Ankara ilinde iletişime geçilebilecek sivil toplum örgütlerinin listesi hazırlanarak platform ile paylaşıldı. Platformun basında ve sosyal medyada duyulmasını sağlayacak üç radyo konuşması yapıldı, “okuma alışkanlığını geliştirme” amaçlı anne-babalara öneriler içeren 10 poster İnstagram’da paylaşıldı ve Okuma Dostlarına hazırlanan “Birlikte Kitap Okuma” konulu mektup/metin hazırlandı ve web sayfasında yayınlandı.
- OKUYAY-İstanbul STK Kapasite Geliştirme Eğitimi’ne Derneği temsilen üyemiz Günay Uysal katıldı.
- Proje illeri olan Adana, Ankara ve İstanbul’dan başvuranların proje önerileri, üyelerimiz: Iraz Öykü Soyalp, Sinem Bayraktar, Ceren Güven Güres ve Mehtap Burak’ın katkılarıyla değerlendirildi ve OKUYAY’la paylaşıldı.
- Okuma Kültürünü yaygınlaştırmada iyi örnekler oluşturmak üzere pilot projelerin yapılacağı dört bölgeden Adana, İstanbul ve Ankara ayağına üyelerimiz katıldı.
- OKUYAY Buluşmaları çerçevesinde derneğimiz gönüllüsü Dr. Tülay Üstündağ “Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Okuma Kültürüne Etkisi” adlı buluşmada konuşmacı olarak yer aldı.
- Türkiye genelinde yapılan Sesli Okuma Günü’ne derneğimiz üyelerinin hazırladığı postlar ile katılındı.
- “OKUYAY Platformu ve Okuma Kültürünü Yaygınlaştırma Kılavuzu’nda yer alan “Öğretmenler Zevkle Okursa…” başlıklı yazı derneğimiz üyeleri Dr. Nur Otaran ve Mehtap Burak tarafından hazırlandı.
Gelir düzeyleri ve tam gün mesai yapmaları nedeniyle kitaba erişim konusunda sorun yaşayan çalışanların kendilerini ve çocuklarını geliştirmeleri için iş yerinde kolay ulaşılır bir kütüphane kurulması amacıyla derneğimiz, 2020 yılında Ankara’da bir fabrika ile iş birliği başlatmıştı. Fabrika çalışanlarının ve onlar aracılığı ile çocuklarının yararlanabileceği yaklaşık 1500 kitaplık bir işyeri kütüphanesinin kurulmasına ve faaliyetlerinin geliştirilmesine karar verilmişti. Bu çerçevede fabrika kütüphanesi (F1) pilot çalışması çerçevesinde kütüphane donanımı (mobilyalar, raflar, dolaplar, masalar vb. tasarlandı, imal ettirildi ve monte edildi.


F1, 21 Kasım 2023’te hizmet vermeye başladı. Haftada üç gün derneğimiz gönüllüleri tarafından üye kaydı, ödünç alıp verme ve okuyucuların çocukları ile birlikte nasıl kitap okuyacakları konularında bilgilendirilmeleri vb. alanlarda destek verilmektedir. Bu bağlamda yapılan çalışmalar diğer fabrikalarda da kolay uygulanabilmesini sağlamak üzere gözlenmekte ve kayda geçirilmektedir.


Derneğimiz 9-11 Mayıs 2024 tarihleri arasında Çocuk Kitapları Festivali Kapadokya Üniversitesi Ürgüp Fabrika Yerleşkesinde gerçekleştirilen III. Kapadokya Uluslararası Çocuk Kitapları Festivaline atölye çalışması ile katılmıştır.
III. Kapadokya Uluslararası Çocuk Kitabı Festivalinde, “Zorlu Hayat Koşullarında Kitabın İyileştirici Gücü” temasıyla ve “uygulamalı” etkinliklerle, okuma ve okuduğunu anlama alışkanlığı kazandırmak, kitaplara erişilebilirliği sağlamak ve çocuklar için demokratik bilinç ve barış kültürünü geliştirerek desteklemek amaçlanmıştır. Aynı zamanda; çocukların yazarlarla, ressamlarla ve çizerlerle bir araya gelmesi ve sanat ve bilim etkinlikleri yoluyla kitaplarla eğlenceli yollarla buluşması hedeflenmiştir.
Derneğimiz bu kapsamda yönetim kurulu başkan yardımcımız Didem Yaran ve Aynur Demirdirek tarafından hazırlanan “Okuma Grubumu Kuruyorum” başlıklı, 8-14 yaş grubu okurları, kendi okuma gruplarını oluşturmaya ve okuma söyleşileri yapmaya teşvik etmek amacına yönelik bir atölye çalışması hazırladılar.
Katılımcıların, Okuma Kültürü Derneği’nde hazırlanan “okuma söyleşileri” modelindeki işleyiş doğrultusunda atölye koşulları ve süresine uyarlanmış bir okuma söyleyişine katılmaları sağlanmış, “Okuma söyleşisi” ortak kararla seçilen bir kitabın bireysel olarak okunduktan sonra o kitap ile ilgili paylaşımların yapıldığı bir grup etkinliği gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde grup çalışması yapılmış ve değerlendirmeye geçmeden önce atölye yürütücüsü tüm katılımcıları bir oyuna katmış ve Atölye sonunda her katılımcıya okuma söyleşileri tanıtım kâğıdı verilmiştir. Atölyeye 8-10 yaş arası 8 çocuk ve 12 yetişkin, ( yetişkinlerin 5 i üniversite öğrencisi ) katılmıştır.


Derneğimizin kuruluş yıldönümü olan 13 Kasım tarihini hatırlamak ve Atamızın huzurunda olmak amacıyla 23 Kasım 2024 Cumartesi günü saat 14.30’da Okuma Kültürü Derneği olarak Anıtkabir’de Atatürk Mozolesine Çelenk sunarak bir tören gerçekleştirdik. Törenimize dernek ve yönetim kurulu üyelerimizden ve dostlarımızdan 12 kişi olarak katıldık.


Kurucu Başkanımız Dr. Nur Otaran Mayıs 2024’te yaptığı Japonya seyahati sırasında Tokyo’da International Library of Children’s Literature’ı ziyaret etmiş ve koleksiyonda Türkçe resimli çocuk kitaplarının bulunmasından memnuniyet duymuş; gözlemlerini Yönetim Kurulumuzla paylaşmıştır. Yönetim Kurulumuz Derneğimiz adına, Türkiye-Japonya İlişkileri’nin Yüzüncü yılı etkinlikleri çerçevesinde Türkiye’de yayınlanan, yazarları ve çizerleri güncel bir resimli çocuk kitabı seçkisini Tokyo Uluslararası Çocuk Edebiyatı Kütüphanesi’ne bağışlama kararı almıştır. Seçki, derneğimiz tarafından 2022 yılında Ankara Üniversitesi ve Finlandiya Büyükelçiliği Ankara işbirliği ile gerçekleştirilen Resimli Çocuk Kitapları Sergisi için alan uzmanlarından oluşan bir Danışma Kurulu tarafından oluşturulan listeden 17 kitabı kapsamaktadır. Kitaplar mektubumuz ile birlikte Aralık 2024 tarihinde Kütüphaneye kargolanmıştır. Kütüphaneden gelen teşekkür mektubu tüm üyelerimizle paylaşılmıştır. Ayrıca kitapların seçilmesinde yer alan danışma kurulu üylerimize sürece ilişkin bilgi verilmiş ve teşekkürlerimiz sunulmuştur. Gönderilen kitapların yayınevlerine ise Türkiye Yayıncılar Birliği vasıtasıyla bilgi verilmiştir.
Bize destek olan ve aracılık yapan Türk Japon Vakfı ile kurulan ilişkiler yakın gelecekteki derneğimiz faaliyetlerine de ışık tutmuştur.
Teşekkür Mektubu
Merhaba,
Uluslararası Çocuk Kütüphanesi’nden Nakajima ben.
Bugün tarafınızdan gönderilen 17 adet materyali teslim aldık. Son derece değerli materyalleri bağışladığınız için sizlere en içten teşekkürlerimizi sunarız. Bağışladığınız materyalleri kütüphanemizin koleksiyonunda özenle kullanacağız.
Ayrıca, derneğinizin başkanından gelen son derece nazik mektubu da aldık. Bu jestinizden dolayı derin bir minnettarlık duyuyoruz. Nazik mektubunuz için çok teşekkür ederiz. Aldığımız mektubu kütüphanemizin iş birliği sorumlusuyla paylaşacağız.
İleride bir fırsat doğarsa, sizlerle yeniden iş birliği yapmayı çok isteriz.
Bu vesileyle tekrar teşekkür eder, saygılarımızı sunarız.
Nakajima
Okuma Kültürü Derneği Kitap Listesi
Kitabın Adı | Yazarı | Çizeri | Yayınevi | Yayın Yılı | ISBN | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Bilyeler | Behiç Ak | Behiç Ak | Günışığı Kitaplığı | 05.08.2019 | 9786059952002 |
2. | Nunu | Özlem Fedai Korçak | Özlem Fedai Korçak | Elma Yayınevi | 15.10.2018 | 9786059795340 |
3. | Denizin Büyüsü | Aytül Akal | Mustafa Delioğlu | Uçanbalık Yayınları | 2023 | 9789755873831 |
4. | Babamın Battaniyesi | Sara Şahinkanat | Ayşe İnan | Yapı Kredi Yayınları | 04.03.2022 | 9789750852572 |
5. | Tuhaf Bir Sabah | Fatih Erdoğan | Fatih Erdoğan | Mavi Bulut Yayıncılık | 07.06.2017 | 9789753102681 |
6. | Siz Hiç Bir Kitaba Sarıldınız mı? | Gökçe İrten | Gökçe İrten | Doğan Çocuk | 20.08.2024 | 9786254167065 |
7. | Kuyruksuz | Can Göknil | Can Göknil | Can Çocuk Yayınları | 08.11.2018 | 9789750706684 |
8. | Ben Bir Çizgiyim | Ümit Öğmel | Ümit Öğmel | Kök Yayınevi | 1 Eylül 2010 | 109754990905 |
9. | Benim Minik Kırmızı Balığım | Ferit Avcı | Ferit Avcı | Final Kültür Sanat Yayınları | 26.12.2014 | 9786053744887 |
10. | Yağmurlu Bir Gün | Feridun Oral | Feridun Oral | Yapı Kredi Yayınları | 15.04.2022 | 9789750853111 |
11. | Küçük Mor Balık | Ayla Çınaroğlu | Ayla Çınaroğlu | Notabene Yayınları | 13.05.2020 | 9786052036556 |
12. | Gözü Boynuz İle İzi Yaldız | Yalvaç Ural | Yalvaç Ural | Yapı Kredi Yayınları | 25.01.2018 | 9789750822070 |
13. | Kırık Şemsiye | Sevim Ak | Human Korman | Can Çocuk Yayınları | 2016 | 9789750706721 |
14. | Limon Ağacının Şarkısı | Arslan Sayman | Deniz Üçbaşaran | Kırmızı Kedi Çocuk | 08.05.2019 | 9786052986363 |
15. | Ayağına Diken Batan Süper Karga | Selçuk Demirel | Selçuk Demirel | Yapı Kredi Yayınları | 19.04.2017 | 9789753637336 |
16. | Rengini Arayan Pudra | Betül Sayın | Betül Sayın | Günışığı Kitaplığı | 11.12.2013 | 9786054603602 |
17. | Victor’un Bal Kabakları | Leyla Aslan Ünlübay | Mısra Karahan | Paraşüt Kitap | 2020 | 9786058038936 |
Okuma Kültürü Derneği olarak, Güzel Şeyler Derneği vasıtasıyla ortaokul ve lise öğrencilerine yönelik bir kitap toplama kampanyaları olduğunu öğrendik. Iğdır Şehit Öğretmen Şevki Akgün Ortaokulu öğretmeni Özlem Hanımla tanıştık. Elimizde Hatay’a yollamak amacı ile ortaokul ve lise yaş grupları için hazırlanmış 100 adet kitabımızı onlarla paylaşmaya karar verdik. Okulun Türkçe öğretmenleri ile iletişime geçerek “Okuma Söyleşileri Rehberi”mizi de kolimize ekledik. Şimdi kitaplar okula ulaştı ve raflarda ki yerlerini alacaklar. Kütüphane açılmadan alan öğretmenleri ile bir de online toplantı yapacağız. Öğretmenler bugün bizi aradılar, ne kadar mutlu olduklarını ve teşekkür ettiklerini ifade ettiler. Sohbetimiz sırasında güzel de bir tesadüf olduğu ortaya çıktı. Bu kütüphane fikrinin ilk ortaya çıkışı depremde Hatay da göçük altında kalarak hayatını kaybeden genç bir doktor hanımın adını yaşatmak içinmiş. Böylece bizimde depreme ilişkin küçük de olsa bir dokunuşumuz oldu. Kitapla daha çok çocuğu buluşturabilmek dileği ile…

28 Nisan 2023 Cuma günü Başkent Üniversitesi Özel Ayşe Abla Okulları’nda “Resimli Çocuk Kitaplarından İllüstrasyonlar Sergisi” açılışı gerçekleştirildi. Sergide 0-6 yaş resimli çocuk kitapları ile illüstrasyonlardan oluşan posterler yer aldı. Anaokulundan liseye kadar her yaş grubundan öğrenci Türkiye’den ve Finlandiya’dan örneklerin yer aldığı sergiyi gezdi. İzleyenler benzerlik ve farklılıklar üzerine paylaşımlarda bulundu. İllüstrasyonların öne çıkarılması ilgi çekti ve heyecan yarattı.
Aynı gün anaokulu öğrencilerinin katılımı ile “Yaratıcı Okuma Şenliği” düzenlendi. Derneğimiz üyesi Didem Yaran kolaylaştırıcılığında resimli çocuk kitaplarının dilinin, yaşının ve sınırlarının olmadığı zenginleştirilmiş bir okuma çalışması yapıldı. Katılımcılar sergide yer alan resimli çocuk kitapları dünyasına keyifli bir yolculuk yaptılar. Şenlikte hikaye çemberi, canlandırma, müzik ve çocuk oyunları gibi farklı etkinlikler gerçekleştirildi.
Resimli Çocuk Kitapları Sempozyumu’nda olduğu gibi çok ilgi gören sergimiz, 8 Mayıs 2023 Pazartesi gününe kadar Başkent Üniversitesi Özel Ayşe Abla Okulları’nda izlendi. Bundan sonra farklı okullarda sergilenmeye devam edecek.

Derneğimizin katkıları ile Ankara 2. Organize Sanayi Bölgesinde kurulmakta olan fabrika kütüphanesi, çalışanların ve çocuklarının kitapla buluşması, yakınlarıyla birlikte okuma zevkini geliştirmesi amacıyla hizmet verecektir.
Kütüphanemizin kurulum aşamasında kitap raflarını, dolapları ve masaları tasarladık. Kütüphanede yer alacak dergi ve kitap listeleri oluşturduk, temin ettik. Kitapların kaşe ve etiketleme süreci ile çalışmalarımıza devam ediyoruz.

7 Mart 2020’de Karikatür Atölyesi’nde “Okuyorum, Soruyorum, Çiziyorum Karikatür Atölyesi” yapıldı.
Yazar Gülden Treske ile Karikatürist Emre Yılmaz’ın katkıları ve Karikatür Atölyesi işbirliği ile gerçekleştirilen atölye çalışmasına halihazırda Karikatür Atölyesi’nde çizerlik eğitimi alan 8-12 yaş grubunda 11 erkek çocuk katıldı.
- Gülden Treske Çıtır Çıtır Felsefe dizisinin “İyi ve Kötü” kitabından 1 bir bölüm ele aldı; katılımcıların, düşünce oluşturabilme, gerekçelendirme, fikirlerini paylaşma ve farklı fikirlere açık olarak eleştirel düşünme becerilerini geliştirme sürecini destekleyecek şekilde farklı fikirleri paylaşmasına ve tartışmasına ortam hazırladı.
- Katılımcılar sürecin başından itibaren, tartışmaları sürdürürken çizmeye başladı ve düşünce paylaşımlarını ve çizmeyi birlikte götürdüler.
- Farklı konularda okumalarla atölye çalışmalarının sürdürülmesine karar verildi.
Yetişkinlerle Karikatür Okuma Atölyesi 11 Mart 2020 tarihinde Karikatürist Emre Yılmaz’ın kolaylaştırıcılığında Karikatür Atölyesi işbirliği ile gerçekleştirildi. Atölye, çalışmasına Okuma Kültürü Derneği’nin davetlileri katıldı.
Karikatürün ifade dilini tanımak, çizerinin duygu ve düşüncelerini anlamak, düşünmek, eleştirmek ve paylaşmak; kısaca birlikte “karikatür okumak” amacıyla, Emre Yılmaz kolaylaştırıcılığında,
• Bir anlatım biçimi olarak karikatürün tarihsel gelişimi ve türlerine ilişkin temel bilgiler paylaşıldı.
• Karikatürdeki duygu ve düşünceyi fark etme, anlama ve değerlendirme temel becerisini geliştirmek üzere çeşitli dönemlerden farklı karikatüristlerin eserleri incelendi; karikatür örnekleri üzerinden okumalar yapıldı.
Atölye çalışmasının sonunda katılımcıların düşüncelerini çizgi/karikatür ile ifade etme deneyimini yaşamaları için bir karikatür çizme etkinliği yapıldı.
Katılımcılar çalışmada karikatürün anlatım gücünü ve okumaların çok çeşitli olduğunu gördüklerini, zevk aldıkları bir çalışma olduğunu belirttiler. Emre Yılmaz’la farklı dönem, sanatçı ve coğrafyalardan karikatürlerin analiz edildiği seminerlerin sürdürülmesini istediler.

29 Nisan 2019’da, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Hastanesi’nde, hasta çocukların refakatçileriyle “Birlikte Kitap Okuma” etkinliği yapıldı.
Üniversitede Hekimlik ve Sosyal Sorumluluk Projeleri çerçevesinde gerçekleştirilen etkinliğe, hasta yakınları, katta görev yapan çocuk gelişimi uzmanları, hemşireler ve sosyal sorumluluk proje grubundaki tıp fakültesi birinci sınıf öğrencileri katıldı.
Birlikte kitap okumanın hayatı ve çocuklarla iletişimi nasıl olumlu etkilediğine dair verilen bilgilerin ardından, uygulamalara geçildi. Kitabın birlikte nasıl okunacağı, çocuğun ve yetişkinin etkileşimi, okunanların anlaşılması ve günlük hayatla ilişkilendirilmesi ile ilgili, örnek kitaplar üzerinden uygulamalar ve çalışmalar yapıldı.
Etkinlik sonrasında katılımcılar, etkinlik sırasında hastane ortamında olduklarını unuttuklarını, çok yararlı ve okuma isteklerini tetikleyen bir çalışma olduğunu ifade etti.

19 Nisan 2019’da Uluslararası Çocuk Kitapları Festivali kapsamında, Kapadokya Üniversitesi’nde gerçekleştirilen çalıştayda, Okuma Kültürü Derneği Başkanı Dr. Nur Otaran ile gönüllülerinden Başkent Üniversitesi öğretim üyeleri Hicran Çetin Gündüz ve Melike Yumuş bilgi paylaşımında bulundu, kolaylaştırıcılık yaptı.
Katılımcılarla sesli ve birlikte okuma stratejileri gözden geçirildi, örnek çocuk kitapları üzerinden uygulamalar yapıldı. Kitapların nasıl ele alınacağı, çocukla etkileşimin nasıl kurulacağı, ne tür sorular sorulabileceği ve çocuğun sorduğu soruların nasıl cevaplandırılabileceği gibi konular, örnekler üzerinden tartışıldı.
Çalıştay sonunda yapılan yazılı ve sözlü değerlendirmelerde katılımcılar, okuma öncesi yapılacak hazırlıklar ve okuduktan sonra yapılacak etkinliklerle ilgili birçok yeni uygulama öğrendiklerini, farklı bakış açıları kazandıklarını, birlikte okumanın duyguları fark etme ve paylaşma konusunda katkı sağladığını belirtti.

Başkent Üniversitesi Özel Ayşeabla Anaokulu 2019-2020 Eğitim yılında Anne babalara “Birlikte Kitap Okuma Temel Becerileri Eğitimi”ni rutin seminer programına almıştır. Bu karar çerçevesinde her yıl yeni kayıt olan öğrencilerin anne babalarına düzenli olarak bu eğitim verilmektedir.
Eğitimi yaygınlaştırma adımı olarak Büyük Kolej ile işbirliği yapılmış ve 25.08.2021 tarihinde “Birlikte Kitap Okuma Temel Becerileri” Öğretmen Eğitimi, Büyük Kolej Anaokulu ve İlkokulu eğitimcileri için düzenlenmiştir.
-o-

“Birlikte Kitap Okuma” Temel Eğitim Programı, 3-5 yaş grubu çocukların, öğretmenleri ve yakınlarıyla birlikte kitap okumaları için geliştirildi. Programın ilk eğitim ve etkinlikleri 2018-2019 öğretim yılında Başkent Üniversitesi Özel Ayşeabla Okulları’nda uygulandı.
“Birlikte kitap okuma”, çocuğun doğumuyla başlayıp yetişkinlikte de sürdürülebildiği, yetişkinlerle çocukların iletişimini geliştiren ve yaşam boyu sürmesini sağlayan bir etkileşim biçimi. Amaç, çocuğun, keyifle ve isteyerek kitap okumayı bir davranış olarak geliştirmesi, benimsemesi ve günlük yaşantısının bir parçası haline getirmesidir. Birlikte okuma sürecinde okunan metni anlamak, metinle ilgili açıklama ve yorum getirebilmek, farklı bakış açılarını kavrayabilmek, farklı karakterlerle empati geliştirebilmek, eleştirebilmek ve kendi yaşantılarıyla ilişkilendirebilmek için çeşitli stratejiler kullanılır.
Eğitimler üç aşamalı olarak gerçekleşti.
Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Okuma Kültürü Derneği iş birliğiyle üç eğitim programı uygulandı. Öncesinde ve sonrasında katılımcılarla ihtiyaç belirleme ve değerlendirme çalışmaları yapıldı.
Önce, anaokulu öğretmenlerine temel eğitim verildi. Öğretmenler, sınıflarında çocuklarla okuma uygulamaları yaptı. Çalışma grubu tarafından gözlemlenen bu uygulamalarla ilgili geribildirim verildi.
İkinci aşamada yine öğretmenlere “eğitici eğitimi” verildi. Bu eğitimin amacı, öğretmenlerin anne-babalar ya da çocukların yakınlarına “birlikte kitap okuma” konusunda destek verebilmesini sağlamaktı.
Son aşamada da anne-babalara “birlikte kitap okuma” becerileri kazandırma eğitimi verildi.
Öğretmenler bu programla “birlikte kitap okuma” bilgi ve becerilerinin geliştiğini, gözlemlerine göre öğrencilerin kitap okuma konusunda isteklerinin arttığını, okuma sürecinin zenginleştiğini belirtti. Okul yöneticisi Melda Evren, Okuma Kültürü Derneği ve Başkent Üniversitesi Öğretim üyesi gönüllüleriyle yıl boyu süren uzun soluklu bir çalışma ve iş birliğini başarıyla gerçekleştirmekten, okuma alanında velilere daha çok destek verebilmekten mutlu olduklarını ifade etti.

Okuma Kültürü Derneği’nin birinci kuruluş yılında düzenlediği Çocuk Kütüphanesi Kılavuzu Çalıştayı 21 Aralık 2018’de, Ankara’da Alman Kültür Merkezi’nde gerçekleşti.
Yeni çocuk kütüphanesi kuracaklara ve çocuk kütüphanelerinde çalışanlara rehberlik edecek kılavuzun taslağında, çocuk kütüphaneleri ile ilgili olarak yasal yapı (mevzuat), bina, personel, koleksiyon, bütçe, standartlar, etik ilkeler, hizmetler ve işlem-hizmetler konularına yer verildi.
Açılış konuşmalarıyla başlayan çalıştayda, kütüphaneci, eğitimci, psikolog, çocuk gelişim uzmanı, mühendis, mimar, hukukçu, akademisyen, işletmeci ve ekonomist gibi, ilgili meslek gruplarından 51 katılımcı, uzmanlık alanlarına göre dört grup olarak çalıştı.
Dernek üyeleri ile gönüllüleri tarafından hazırlanan Çocuk Kütüphanesi Hizmetleri Kılavuzu Taslağı, çalıştay öncesinde katılımcılarla paylaşıldı, çalıştayda yer alan 12 oturum sırasında da geri bildirimler alındı.
Katılımcılar, çalıştayın sonunda, kılavuzun içerik olarak kapsamlı olduğunu, alandaki önemli bir ihtiyaca cevap vereceğini belirtti. Kılavuz, geliştirme çalışmaları tamamlandıktan sonra, Okuma Kültürü Derneği’nin bir yayını olarak yayımlanacak.